zaterdag 8 augustus 2009

Niet Goor en Eng

Behalve te genieten van Het Goede Leven, probeer ik mezelf zo nu en dan nuttig te maken. Het is hier heel gewoon een pembantu, hulp in de huishouding te hebben en die van ons komt alle dagen van de werkweek. En ik werk helemaal niet! In een tweepersoonshuishouden is niet zo gek veel schoon te maken dus hadden we bedacht dat Putu, onze hulp, ook voor ons zou kunnen koken. Met wat hand- en spandiensten van mijn kant, zodat ik er ook nog wat van opsteek. Indonesische recepten lezend zakt mijzelf de moed in de schoenen,want de ingredienten zijn mij ten dele onbekend en uit een ver verleden weet ik nog wat een werk het is zelf een boemboe te maken. Dat de Balinese dames moderne keukenprinsessen zijn bleek al snel, want de door mij aangeschafte vijzel kwam niet aan het koken te pas. In plaats daarvan kwam Putu terug van de markt met een zakje Ajam Rasa, waarvan ik vermoed dat het kipkruiden zijn. Voor de bereiding komt het recept in een hectisch Westers huishouden ook zeker van pas. Het komt voor twee eters met een enorme trek op het volgende neer, de ingredienten worden stapsgewijs toegevoegd:

* rijst in de rijststomer gaar laten koken.
* twee kipfiletjes in kleine stukken snijden en in olie aanbakken.
* flink veel fijngehakte knoflook erbij, Putu gebruikte wel vier teentjes!
* 2 grof gehakte preitjes en een uitje erbij.
* ajam rasa toevoegen en een kwart kool en de bladen van een koolsoort die veel op paksoi lijkt, twee stuks om precies te zijn.
* twee losgeklopte eieren erbij.
* gekookte rijst meeroerbakken en kruiden naar smaak met peper, ketjap manis en sambal.
* de rode peper was ze vergeten omdat ze zelf niet van pittig houdt, in principe is het nu tijd voor de finishing touch: fijngehakte selderij.



Nasi goreng koppel ik in gedachten altijd aan een verhaal over een goor en eng uitgevallen gerecht. Niet in dit geval, ik verzeker je.
En nu ga ik bedenken wat hier lekker bij zou kunnen smaken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten