vrijdag 6 november 2009

Houd Bali Schoon!

Met een bijnaam als „Eiland der Goden“ moet Bali wel wonderschoon zijn... Het is er zo mooi, dat zelfs de goden er willen wonen. Daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Als ik op mijn scooter door de rijstvelden sjees of van het uitzicht vanaf ons dakterras geniet, kan ik een onbestemd gevoel van geluk krijgen. Blij dat ik hier mag zijn!
Het oprukkende toerisme is een punt van zorg. In Pererenan, waar wij wonen, houdt de ergste drukte zo’n beetje op, met uitzondering van de tourbussen vol Chinese toeristen onderweg naar de zonsondergang boven de tempel van Tanah Lot. Dat kan nooit goed blijven gaan!
Rijstterrassen horen wijds te zijn. Hoe verder het uitzicht, hoe beter. In het noordenwesten van het eiland, rondom Jatiluwih, is een door Unesco beschermd gebied dat zo’n panorama biedt. Er mag hier niet meer gebouwd worden.

Wie het dichtbebouwde zuiden in rijdt, ziet af en toe een rijstveld tussen de huizen door. Canggu is daar een voorbeeld van. De afgelopen jaren zijn daar steeds meer dure villa’s gebouwd, waar de oorspronkelijke bebouwing voor moest wijken.
Balinezen zijn echter erg tolerant. Vol is vol, schiet het soms door me heen. Maar zo zit de lokale bevolking hier niet in elkaar. Er wordt simpelweg geconstateerd dat er meer mensen zijn en daar wordt niet moeilijk over gedaan. Per slot van rekening brengen die hordes toeristen ook geld in het laatje.
Een van de problemen die de vooruitgang en overbevolking met zich meebrengen is afvalverwerking. In het verleden zorgde men daar zelf voor. Nu is er meer en meer afval te zien in de berm of in rivieren. Daar wordt het gedumpt. Je kan het de mensen niet helemaal kwalijk nemen, er is simpelweg geen vuilophaaldienst en het moet toch ergens heen........
Maar al waar de overheid tekort schiet duikt particulier initiatief op. Eco Bali is in het gat gesprongen. Zij halen voor het luttele bedrag van zo’n 25 euri gedurende zes maanden al je nietorganisch afval op. Daarvoor kreeg ik Dia op bezoek. Dat was een prettig bezoekje, want zij is een leuke, slimme meid die om haar eiland geeft. Ze had twee stoffen zakken bij zich: een voor papier, een voor plastic, metaal en glas. Die komen op een bamboe standaard te hangen. Eens per week komt er een vrachtwagen langs om de zakken te verwisselen voor nieuwe, schone. Chemisch afval kan apart worden ingeleverd. Blijft het probleem van organisch afval, maar de liefhebber kan les krijgen in het maken van compost.

Behalve het ophalen van afval doet Eco Bali ook aan voorlichting. Dia was, net als ik, eigenlijk juf. Scholen zijn belangrijke doelgroepen – de jeugd heeft de toekomst – dus zij kon me alles vertellen over de scholen in Bali; welke leuk was en welke niet. En natuurlijk wil ik Dia helpen, door als ik een van deze scholen te werken kom de leerlingen in de oren te doen knopen dat ze trots en zuinig moeten zijn op Bali!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten